rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Ahad, 27 Jun 2010

Tips untuk pengguna tegar Firefox dan GChrome

Setelah hampir beberapa minggu mengalami masalah dari browser Firefox dan Google Chrome aku akhirnya menggunakan Opera sebagai pengganti Firefox..Pelbagai masalah yang kerap aku alami ketika menggunakan kedua-dua browser ini. Antara yang paling menyeksa diri aku adalah masalah lembab ketika menggunakan lebih dari 3tab pada Firefox dan Chrome Stopped working pada browser GChrome.
PAPARAN PENUH

Masalah Firefox :
Untuk mengatasi masalah itu pelbagai cara yang aku telah lakukan terutamanya di Firefox kerana aku merupakan pengguna tegar Firefox. Salah satunya aku melakukan Speed Up Firefox Browser. Hasilnya boleh dikatakan berjaya. Tetapi beberapa hari selepas itu masalah ini muncul kembali. Sesiapa yang ingin mencuba boleh klik DISINI. Mana tau dengan cara ini masalah lembab firefox korang boleh diatasi.

Peyelesaian Masalah Firefox:
1. Bagi yang menggunakan memori yang banyak di Firefox contohnya menggunakan banyak tab dan terlalu lama boleh menyebabkan hang ataupun crash. Untuk mengatasi masalah ini saya telah pun menggunakan add-ons ini.



2. Satu lagi masalah di Firefox ialah startup yang tersangat lama untuk respon balik sehingga terpaksa menunggu beberapa minit untuk menunggu windows firefox muncul. Masalah seperti ini boleh diatasi dengan Speedy-Fox iaitu satu optimizer untuk firefox. Tapi startup paling laju tetap Google Chrome ye.hehe..SpeedyFox boleh dilakukan seminggu sekali untuk pengguna biasa dan untuk pengguna tegar boleh melakukannya setiap hari sebelum menggunakan browser tersebut.

Download speedyfox


Masalah Google Chrome:
Masalah yang paling kerap aku alami ketika menggunakan Google Chrome adalah apabila pop-up "Google chrome has stopped working :A problem caused the program to stop working correctly. Windows will close the program and notify you if a solution is available." muncul dan akhirnya keluar 2 pilihan yang perlu anda klik iaitu DEBUG or CLOSE. Keadaan ini memaksa aku untuk membuka balik windows GChrome baru. Masalah ini mungkin berlaku kepada sesetengah pengguna Internet Download Manager(IDM).

Penyelesaian Masalah Google Chrome:
Untuk yang mengalami masalah seperti aku, korang bolehlah buka IDM dan pastikan korang uncheck pada Use advanced browser integration. Follow step dibawah ini:

*****Open IDM -> Download  -> options -> uncheck the Use advanced browser integration. (Windows akan restart)*****


p/s: berdasarkan pengalaman aku, masalah GChrome ini tidak akan crash lagi setelah follow step tersebut.. 

Komen hasil uji kaji anda dibawah untuk pemerhatian bersama..tq :)

Selamat Mencuba!


Sebijik komen anda memberi kepuasan kepada diri saya:D

11 ulasan:

  1. wahhhh thanks sebab kongsi maklumat ye

    Salam dari BLOG A-Y-I-E

    BalasPadam
  2. okey sama2..thanx sbb sudi snggah kat blog aku.hehe..harap2 masalah korang dpt diatasi yea. :)

    BalasPadam
  3. aku pengguna tegar bagi kedua2 browser tersebut...huhu...terbaek wok...

    BalasPadam
  4. wah!trimas tuan punya blog sbb berkongsi info ini..
    saya sbg pengguna firefox tegar berasa bangga..:D

    BalasPadam
  5. haha..okey is44c..no prob.aq pnyer startup pom da okey skg ni..xde ar lmbab cam dulu..ko optimize bnda tu stiap hari.kompem laju startup frefox ko.

    BalasPadam
  6. bro? klau xda idm amcm?cmna nk solute this poblem..

    BalasPadam
  7. Punya aq ngk bisa gan tetap ja muncul google chrome has stop......

    BalasPadam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  9. Terima kasih atas perkongsian yang berharga ini :)

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails